Sådan forløber en ejendomshandel

Når drømmeboligen er fundet, og beslutningen om køb er truffet, så er der nogle praktiske ting, der skal ordnes, før du får udleveret nøglerne til boligen og kan flytte ind. En typisk ejendomshandel vil foregå således:

  • Du sender alle papirerne til din boligadvokat. Herefter bliver handlen gennemgået, og eventuelle manglende oplysninger og dokumenter bliver indhentet.
  • Herefter afholder vi et telefonmøde med dig, hvor vi sammen gennemgår købsaftalen og betingelserne herfor. Derudover rådgiver vi dig om ejerskifteforsikring, tilstandsrapport og din juridiske stilling i forhold til handlen, så du er stillet bedst muligt.
  • Efter dette sender vi et godkendelsesbrev til ejendomsmægleren, inkluderet eventuelle krav og betingelser for at godkende handlen.
  • Handlen bliver godkendt.
  • Som følge af den godkendte handel orienteres din bank og realkreditinstitut herom.
  • Vi foretager så en prøvetinglysning, der bliver sendt til godkendelse ved ejendomsmæglerne.
  • Skødet bliver sendt til digital underskrift ved dig og sælger, hvorefter det anmeldes til endelig tinglysning.
  • Der bliver foretaget tinglysning af eventuelle pantebreve og transporter.
  • Så udfærdiges en refusionsopgørelse. Først godkender ejendomsmægleren et udkast til refusionsopgørelsen, herefter udarbejdes og sendes den endelige refusionsopgørelse til sælger.
  • Når vi så modtager det tinglyste skøde, så sender vi det originale skøde til dig sammen med en opgørelse og faktura.
  • Slutteligt sender vi en kopi af skødet til sælger, banken og ejendomsmægleren.